P. Christensen A/S i Odense har måtte erkende, at de naturligvis respekterer det frie værkstedsvalg under fabriksgarantien. Den erkendelse måtte indhentes efter en noget bastant udmelding fra en marketingmedarbejder på deres googleprofil.
Et medlem af Dansk Bilbrancheråd studsede en dag over et svar fra P. Christensen, Odense på deres google-profil. Svaret fra rettet mod en kunde, der havde givet en negativ anmeldelse af firmaet og blandt andet have fået oplyst, at der ville blive problemer med hans garanti, hvis han fik udført service på et frit værksted.
"Efter ca. 10 dage finder jeg et andet værksted som svarer med det samme og som kommer med et tilbud og skriver at man ikke mister garanti hos Mercedes. Dette værksted må ikke lave karrosseri check det skal gøres hos Mercedes. Jeg ringer denne gang til Mercedes hvor jeg får at vide, at alt frafalder, når man laver service på et andet værksted".
Som svar herpå skrev P. Christensens marketingafdeling:
"Mange tak for din feedback.
…
Det er korrekt, at garantien bortfalder ved brug af et ikke-autoriseret Mercedes-Benz værksted…"
Dansk Bilbrancheråd påtalte i skarpe vendinger udtalelsen overfor P. Christensen, der få dage efter vendte tilbage og erkendte, at garantien naturligvis ikke ville bortfalde ved brug af andre værksteder. Det måtte dog bero på en misforståelse, for det var - efter P. Christensens opfattelse - klart, at der var henvist til rustgarantien og ikke garantien generelt.
P. Christensen ville præcisere besvarelsen - og som følge heraf vil rådet for nuværende ikke foretage sig yderligere. Det hænger i den konkrete sag sammen med, at opslaget er ca. 1 år gammelt.
Dansk Bilbrancheråd er dog yderst opmærksomme på netop den type af "små-overtrædelser", som alle er med til - bid for bid - at skabe utryghed blandt bilejerne.
Det er således efter rådets opfattelse klart den type af opslag og udtalelser fra værkførere på mærkværkstederne, der er den direkte årsag til, at 23 % af forbrugerne stadigvæk tror, at de mister deres fabriksgaranti, hvis de får serviceret deres bil på et frit værksted.
Det er særlig slemt, at dette tal er i stor vækst og fra 2020 til 2023 er steget fra 17 % til 23 %. Tallene kommer fra den analyse, som Epinion foretager for hvert andet/tredje år for Dansk Bilbrancheråd.
Ser eller oplever du lignende overtrædelser, så tøv ikke med at kontakte juridisk afdeling; vicedirektør Johanne Berner, jbh@dbr.dk eller på telefon 2241 5103.