Den endelige dato for SERMI er fastsat; næsten i hvert fald. 1. februar 2024 bliver nok skæringsdagen.
Det betyder, at der fra denne dato ikke længere forventes at være adgang til data omkring tyverirelaterede dele på biler, hvis man ikke har en SERMI-certificering.
Den udskudte ikrafttrædelse gør, at langt flere har mulighed for at nå en certificering i god ro og orden.
I vores naboland Sverige træder SERMI i kraft allerede 1. oktober, og det gør, at de danske værksteder kan bygge videre på de erfaringer, de gør sig i Sverige.
I Danmark er der fortsat én ren dansk CAB; nemlig Teknologisk Institut. Derudover kan svenske Treffco som bekendt også certificere værksteder. En ny, tredje, aktør, har nu budt sig til i form af svenske KIWA, der i forvejen har erfaring med certificering indenfor brand m.v. For nuværende har vi ikke det store kendskab til den nye aktør, som vi byder velkommen.
Dansk Bilbrancheråd bifalder på alle måder den øgede konkurrence mellem certificeringsorganerne, da det vil holde priser og vilkår skarpe og mindske administrative flaskehalse m.v.
For nærmere om SERMI kan du kontakte vicedirektør Johanne Berner, jbh@dbr.dk eller 22415103.