Sommertiden er højsæson for ”alternative fakturaer” – eller slet og ret: snyd og humbug. Dansk Bilbrancheråd opfordrer til at være opmærksom og at medlemmer kontakter rådet, hvis de modtager fup-fakturaer.
Fakturaer for "verdens dyreste handsker", abonnementer og alskens andre ydelser vælter ind hos danske virksomheder i sommerperioden. Oftest helt uden nogen former for forudgående aftalegrundlag – med det spinkle håb fra afsenderen, at blot en lille procentdel af modtagerne betaler uden at stille spørgsmålstegn.
At sommerperioden er højsæson for disse ”alternative forretningsmetoder” skyldes, at mange virksomheder er underbemandet som følge af ferieafholdelse eller har vikar på bogholderiet af samme årsag.
I år er ingen undtagelse. Særligt én aktør glimrer ved sin tilstedeværelse: Motorbladet. Ikke at forveksle med Motormagasinet – men et online medie på platformen www.motor-bladet.dk - varetaget af firmaet Fokusmedier ApS.
Motorbladets forretningsmetode indeholder et opkald til et værksted, en snak med den, der nu engang tager telefonen hvori der primært spørges ind til tilfredsheden med det eksisterende abonnement, og fremsendelse af en faktura på nytegning af en adgang til hjemmesiden.
Stiller man som værksted spørgsmålstegn ved fakturaen, kommer der fluks en tilbagemelding på, at der naturligvis findes en båndet optagelse af accepten, men ikke desto mindre samtidig en kreditnota; gerne med en oplysning om, at de 14-dages fortrydelsesret i lovgivningen naturligvis overholdes. På trods af, at der i erhvervsforhold slet ikke er en sådan fortrydelsesret.
I Dansk Bilbrancheråd har juridisk afdeling haft en hel del henvendelser omkring udbyderen, og i ét enkelt tilfælde er det lykkedes rådets juridiske afdeling at få fremsendt den lydoptagelse, der var optaget. Alle rådets jurister og advokater har lyttet optagelsen igennem, og ingen kan heraf udlede en accept af et abonnement, på samme måde som afsender – altså Motorbladet – kan.
Gert Sørensen fra Løve Auto på Vestsjælland var en af de heldige modtagere af fakturaen; Han fortæller, at Fokusmedier ApS oplyste, at de havde indgået aftalen om abonnement med ejeren af virksomheden; hvilket jo så skulle være Gert selv. Han var imidlertid slet ikke i Danmark på tidspunktet for den påståede aftales indgåelse – og han fik – som så mange andre, der har gjort indsigelse – en kreditnota.
Det er så grov en forretningsmetode, at Dansk Bilbrancheråd har anmeldt Fokusmedier ApS til Forbrugerombudsmanden, der lige nu skal tage stilling til, hvorvidt de vil håndtere sagen – på linje med sagerne om annoncehajer; selvom der ikke er nogen forbrugerhensyn. Rådet vil yderligere foretage politianmeldelse af foretagendet – for det ligner bedrageri.
- Det er så grelt, som noget kan blive, udtaler juridiske chef, Johanne Berner og fortsætter
- Her er alt fra persondataretlige problemstillinger omkring de optagne samtaler, hen over den åbenlyse markedsføringsmæssige snyltning, som Motorbladet foretager på Motormagasinets brand, til det produkt, der faktisk forsøges solgt; et produkt, der dårligt kan retfærdiggøre sin egen eksistens – alt sammen spækket med juridiske problemstillinger. Vi har påtalt det i skarpe vendinger overfor Fokusmedier ApS – men forretningsmetoden anvendes fortsat. Det er forrykt.!
Dansk Bilbrancheråd moniterer nøje problematikken og hører gerne fra medlemmer, der har eller har haft kontakt med Fokusmedier ApS. Rådet opfordrer i øvrigt til, at en modtagen faktura ikke betales. For er fakturaen først betalt, så kan det være vanskeligt at søge betalingen hjem igen – og har man reelt set bestilt og betalt et abonnement til sitet, så binder aftaleloven jo.
Juridisk chef Johanne Berner jbh@dbr.dk eller på tlf. 22415103.