Hvis du tilbyder dine kunder udbedring af karrosseriskader, så er her nogle vigtige overvejelser, du bør gøre dig. For det er ikke altid tilfældet, at en skadesopgave giver indtjening.
Karrosseri-reparationer bliver løbende mere kompliceret, og mængden af udstyr, der er nødvendigt, stiger næsten fra model til model.
Derfor er det også nødvendigt, at gøre sig nogle overvejelser, hvis du vil tjene penge på at udbedre skader for dine kunder - for det er ikke altid tilfældet, at en skadesopgave giver indtjening for dig.
Derfor bør du overveje om:
- Tilbyder du dine kunder at udbredre karrosseriskader for at tjene penge, eller blot for at servicere og holde på dine kunder?
- Mange værksteder har pt. travlt med mekaniske opgaver. Så er der plads i kalenderen til karrosseriskader, som tager ekstra tid både til administration og udbedring af arbejdet?
- Har du det nødvendige udstyr til udbedring af skader på nutidens køretøjer, sammenføjningsudstyr, adgang til reparationsmanualer, opretningsudstyr, udstyr til justering af digitale lygter, ADAS Advanced Driver-Assistance Systems, udstyr til at udlæse fejlkoder og indlæsning af ny software?
- Er de nødvendige karrosserimæssige kompetencer til stede på værkstedet?
- Har du den nødvendige viden om brugen af Autotaks/FORSI? Fx:
- Har du husket regulering af timepriser på karrosseri og lak?
- Har du modtaget prisliste fra din autolaker på de ekstra opgaver, som er nødvendige i forhold til lakeringsarbejde?
- Får du alt med?
- Hvad gør du, hvis en taksator sletter oprettede poster?
- Har du overvejet, om det er muligt at finde en samarbejdspartner, som allerede har investeret i det meget nødvendige udstyr, og måske er/har en erfaren karrosseriteknikker?
Dansk Bilbrancheråd har en række løsninger, som kan hjælpe med at få styr på udfordringerne
Hvis du udfører karrosseriopgaver, så har Dansk Bilbrancheråd en række løsninger, som gør det nemmere for dig, at opnå en indtjening på udførte opgaver:
- Vi tilbyder løbende kurser i brugen af Autotaks/FORSI over hele landet
- Vi kan hjælpe dig med optimering at dine skadesberegninger
- Vi har vores Karrosserigruppe, hvor vi mødes på tværs
- Vi har på vores internet, dbr.dk, forskellige vejledninger og skabeloner, som du kan hente og bruge i hverdagen
Hvis du har brug for yderligere informationer eller rådgivning, så er du altid velkommen til at kontakte os.
Henvendelse
Teknisk konsulent Finn Larsen fl@dbr.dk eller telefon 51309369.