Vær opmærksom på kvaliteten ved skadesarbejde for forsikringsselskaberne

Vær opmærksom på kvaliteten af reservedelene, når du udfører skadesarbejde

 

Når du laver en forsikringsskade, så vær opmærksom ved brug af uoriginale dele. Tjek om de er samme kvalitet, som originaldelene, da det færdige arbejde i sidste ende er dit ansvar.

Autoskader og garanti

Det er almindeligt kendt i Autoskadesbranchen, at forsikringsselskaberne vælger, at reparatørerne skal anvende uoriginale - og brugte karrosseridele til udbedring af skader. Specielt de uoriginale karrosseridele kan give reparatørerne problemer, fordi kvaliteten og pasformen ofte kræver ekstra tid til tilpasning og lakering.

Når det gælder uoriginale karrosseridele, er det ligeledes af afgørende betydning for karrosseriets kollisions-sikkerhed og garanti, at vægt, pasform, overfladebehandling, materialeegenskaber kollisions-sikkerhed, sammenføjning og bearbejdning er som på de dele, som bilproducenten selv har monteret.

Hvis en ringe uoriginal karrosseridel monteres på en euro 5 eller 6 bil, så vil bilens status ikke længere være gældende, og kunden er derfor ringere stillet end før skaden.

Problemet kan være, at de alternative dele, som forsikringsselskaberne vælger skal monteres ”ligner” - men langtfra har - samme kvalitet, som de originale, og derfor forringer bilen på flere områder. Vær derfor opmærksom ved brug af uoriginale dele.

Man skal kende sit ansvar

Som skadesreparatør skal man være klar over, hvor ansvaret for det udførte arbejde ligger. 

Udfører dit værksted en reparation, hvor forsikringsselskabet har erstattet originale dele på rapporten med uoriginale dele, og dette påvirker sikkerhed og garanti, så er det dit værksted, som hæfter for følger, hvis et efterfølgende uheld eller en garanti skulle komme i spil.

Forsikringsselskaberne er mere end almindeligt dygtige til at tjene penge på det arbejde skadesbranchen udfører og samtidig lægge ansvaret fra sig og over på reparatørerne.

Kunderne tror kvaliteten er i orden, når det er forsikringen der betaler

De fleste forsikringskunder er af den opfattelse, at når forsikringsselskaberne betaler er alt i orden.

Men fakta er, at uanset om skadesarbejdet udføres på et mærke eller frit værksted, så er det forsikringsselskabet der betaler, og derfor også dem der bestemmer, hvordan og med, hvilke reservedele skaden skal udbedres.

Skadesreparatørerne burde i kundeområdet have et skilt hængt med teksten:

"Vi hjælper med glæde vores kunder med forsikringsskader. Men da det er dit forsikringsskab, der betaler, så er det dem, der bestemmer kvaliteten på det arbejde, vi skal udføre, og hvilke reservedele vi skal bruge til din bil."

Der er ingen forskel på om skaden udbedres på mærkeværksted eller på et frit værksted

På nogle reparationer, uanset om de er udført på mærke- eller frit værksted kan det derfor være nødvendigt, skriftligt at orienterer kunden om, at producentens kollisionssikkerhed og garanti kan være påvirket af den reparation, som kundens forsikringsselskabet har betalt for.

Reparatørernes frygt for at miste samarbejdet med forsikringsselskaberne gør dog, at dette kun meget sjældent forekommer.

Måske skal kunderne være mere opmærksomme på, hvad de får for deres forsikringspenge

Hvis den samlede branchen var opmærksom på, hvad det koster og kan koste, at arbejde for forsikrings-selskaberne under de nuværende forhold, ville det være muligt at ændre på forholdene.

Men alle er sig selv nærmest i en travl hverdag, og så længe der er sådan, har forsikringsselskaberne ro til at forsætte deres pres mod værkstederne.

Måske er den rigtige vej, at orienterer kunderne om den reparationskvalitet de kan risikere at få, når forsikrings-selskaberne betaler. 

 

Henvendelse
Teknisk Konsulent Finn Larsen, fl@dbr.dk, tlf. 51309369.