+
Ny midlertidig arbejdsfordeling

Opdateret: tir 14/12/2021 09:35

Den nye midlertidige arbejdsfordeling er, modsat den normale, bestemt ved lov. Det vil sige den gælder bredt for arbejdsmarkedet, og ikke kun på den overenskomstdækkede del.

Arbejdsfordeling er en ordning, hvor medarbejderne, som alternativ til opsigelser, deles om den arbejdsmænge virksomheden kan tilbyde. I den tid medarbejderen ikke arbejder, er de ledige og kan modtage supplerende dagpenge.

En virksomhed, der ønsker at etablere en fordelingsordning skal høre de berørte medarbejdere forud, og give medarbejderen oplysninger om vilkår og starttidspunktet for arbejdsfordelingen. Medarbejderne har herefter 24 timer til at meddele arbejdsgiveren, om de ønsker at indgå i ordningen. Manglende svar medfører, at medarbejderen omfattes. Virksomheden kan afskedige medarbejdere, som ikke ønsker at indgå i ordningen.

Mens arbejdsfordelingen varer, kan medarbejderen frit fratræde sin stilling uden varsel, for at påtage sig andet arbejde med en længere arbejdstid, og derfor er det også en betingelse for ordningen, at der udstedes en såkaldt frigørelsesattest.

Den ny midlertidige arbejdsfordeling gælder fra den 14. september 2020 til den 31. marts 2022. Virksomheden skal yde et fast arbejdsgiverbidrag, svarende til 3 G-dage om måneden, pr. medarbejder i ordningen. Bidraget reduceres forholdsmæssigt, hvis en medarbejder ikke indgår i ordningen en fuld kalendermåned. G-dagene skal udbetales sammen med den almindelige løn.  Det er herudover et krav, at tid med ledighed under arbejdsfordeling udgør mindst 20% og højest 50% i gennemsnit set over en 4-ugers periode.

Ordningen skal omfatte enten virksomheden som helhed, en hel afdeling i virksomheden eller en bestemt produktionsenhed, og skal være gældende for både fuldtids og deltidsansatte. Det er endvidere et krav, at ordningen omfatter mindst 2 medarbejdere.

Som med lønkompensationsordningen er det en betingelse, at virksomheden ikke foretager afskedigelser mens ordningen løber, begrundet i de forhold som har begrundet arbejdsfordelingen, ligesom virksomheden er afskåret fra at ansætte nye medarbejdere i virksomhedspraktik, med løntilskud eller vikarer i funktioner, som er påvirket af ordningen.

Endelig skal der være en saglig begrundelse for at etablerer ordningen – eksempelvis, og oplagt, arbejdsmangel.

De berørte medarbejdere kan søge om supplerende dagpenge i de perioder, hvor de ikke går på arbejde. Det er derfor vigtigt, at medarbejderne sørger for at melde sig ledige. Medarbejderne vil være forpligtet til at følge jobcentrets (og a-kassens) anvisninger under ledighedsperioder, ligesom de vil være forpligtet til at takke ja til alternative jobtilbud på ordinære vilkår. 

For at tilskynde medarbejdere til at acceptere fordelingsordninger, hæves den højeste dagpengesats midlertidigt til 143,50 pr. time eller ca. 23.000 kr. pr. måned. Dagpenge forbrugt under ordningen medregnes ikke i den almindelige opgørelse af dagpengeforbrug, og er derfor uden konsekvenser for medarbejderen, bortset fra den midlertidige lønnedgang i dagpengeperioder.

Ordningen vil også kunne anvendes af ikke-forsikrede personer, som får mulighed for ekstraordinært at melde sig i en A-kasse og indbetale 3 måneds medlemskab pr. måned, hvor der ønskes ret til supplerende dagpenge under en fordelingsordning.  Aftalen indeholder herudover yderligere fleksibilitetsforbedringer i form af bedre mulighed for uddannelse og opkvalificering i ledighedsperioder, lempelse af rådighedskrav mv.

Den nye ordning, der kommer til at gælde for hele det private arbejdsmarked, vil være gældende frem til 31. marts 2022.

Arbejdsfordelingen skal anmeldes til Jobcenteret på blanket AB292 og AB293 til virksomhedens kommune senest samtidigt med, at ordningen træder i kraft. A-kasserne vurderer herefter, om medarbejderne kan få supplerende dagpenge.

Når du indfører arbejdsfordelingskal du samtidigt udstede en frigørelsesattest til de berørte medarbejdere, som giver dem adgang til at fratræde uden varsel, hvis de finder andet arbejde med et højere timeantal i perioden. Du kan finde en frigørelsesattest her:

Alle medarbejdere pånær lærlinge og elever. Ejere indgår heller ikke. Ved ejer forstås den, der ejer mere end 50 % af virksomheden - eller har mere end 50 % i stemmeret.

Ja - hele det private arbejdsmarked er omfattet, uanset om du har overenskomst eller ej. Det betyder, at ordningen også kan anvendes på funktionærer og kontorfolk. 

Ja - tidligere arbejdsfordelinger er ikke en hindring for at iværksætte en ny midlertidig arbejdsfordeling. 

Du skal senest anmelde arbejdsfordelingen til jobcentret samtidig med, at den træder i kraft. Brug blankette AB292 (se ovenfor under "Sådan gør du").

Ja - hvis du har en nøglemedarbejder, fx. en værkfører eller specialtekniker, så kan han undtages, hvis der

- er indgået en aftale med en repræsentant for medarbejdergruppen herom eller

et flertal af medarbejderne accepterer dette.

I så fald kan du indkalde en eller flere af de hjemsendte medarbejdere; de har pligt til at stille deres normale fulde arbejdskraft til rådighed. 

+
Andre tiltag, herunder dagpengeret for forældre med hjemsendte børn AFSLUTTET / FORÆLDET

Opdateret: tir 1/3/2022 07:37

Som følge af den helt ekstraordinære situation, som vi p.t. står i, kan ferie varsles afholdt med dags varsel. Tilsvarende vil ophobet overarbejde m.v. kunne dette. Det vil give en ekstraordinær frihed for virksomhederne til - med meget kort varsel - at frigøre løn til medarbejdere, der har restferie, resterende feriefridage eller ophobet overarbejde til gode. 

Tilsvarende er det muligt at lade medarbejderen "spare overarbejde op", således at den frihed, som medarbejderen får nu, på et senere tidspunkt konverteres til arbejde. Hvis arbejdet forventes konverteret til egentligt overarbejde; dvs. arbejde udenfor normal arbejdstid, bør det aftales, hvordan omregningen sker. Det kunne være 1:1,5 de første tre timer efter arbejdstids ophør og derefter 1:2. 

Har du overenskomst vil der oftest i denne være faste takster for overarbejde hhv. afspadsering (der så sker på forhånd). 

Hjemsendelse uden løn kan kun lade sig gøre i helt særlige situationer. Som udgangspunkt har arbejdsgiver ledelsesretten over sine medarbejdere, og bestemmer derfor også, om de skal være på arbejdspladsen eller hjemme. Beslutter arbejdsgiver, at medarbejderen skal forlade arbejdspladsen, skal arbejdsgiver fortsat betale fuld løn (bortvisninger undtaget). 

P.t. kan arbejdsgivere IKKE hjemsende medarbejdere uden løn - hverken med eller uden overenskomst!

De fleste overenskomster indeholder forskellige andre instrumenter, der kan anvendes akut i samarbejde med de berørte medarbejdere. Især to påkalder sig opmærksomhed:

  • Afholdelse af børneomsorgsdage (2 stk. pr. år)
  • Afholdelse af yderligere fridage, hvis medarbejderen har yderligere overskud på kontoen.

Den 23. november 2021 er der indgået en ny trepartsaftale om, at medarbejdere, hvis børn er blevet hjemsendt fra skole/institution på grund af Covid-19 (dvs. hvor skolen/institutionen følgersundhedsmyndighedernes retningslinjer) har ret til op til 10 arbejdsdages dagpenge pr. barn. Der kan ydes dagpenge til den ene forældre og fra første hjemsendelsesdag.

Ordningen forventes at gælde fra den 23. november 2021 til den 28. februar 2022 og vil gælde for børn op til 13 år.

Som arbejdsgiver skal du indberette fraværet på virk.dk/nemrefusion. 

Du skal være særligt opmærksom på, at det IKKE er en ret til fravær – du kan altså godt nægte din ansatte at holde fri, hvis det er uforeneligt med den forestående arbejdsperiode. Vi skal dog henstille til, at du i videst muligt omfang forsøger at finde en fornuftig løsning med medarbejderne, da vi har set eksempler på, at medarbejderen som alternativ selv melder sig syg – hvilket i praksis er stort set umuligt at imødegå fra arbejdsgivers side.

Det er også vigtigt at pointere, at det IKKE er en refusionsret, dvs. arbejdsgiver kan ikke udbetale løn og derefter søge beløbet som refusion. Det er KUN medarbejderen selv, der kan søge beløbet, ligesom medarbejderen skal opfylde kravene til at få barselsdagpenge i øvrigt. 

Medarbejderne skal ved ansøgning kunne fremlægge dokumentation for, at der har været behov for hjemsendelse fra skolen/institutionens side, og at ingen af forældrene har mulighed for at anvende afspadsering m.v. 

Selvstændige har også krav på refusion

På samme måde kan du som selvstændig også fra 23. november 2021 få ret til en ydelse svarende til barselsdagpengesatsen.

Som selvstændig vil du være underlagt de samme betingelser - og med samme indberetning; dvs. på virk.dk.

For yderligere spørgsmål kontakt Johanne Berner Hansen på telefon 22 41 51 03

+
Arbejdsfordeling

Opdateret: ons 20/1/2021 07:51

En arbejdsfordeling er et alternativ til opsigelser, hvis arbejdsmængden er for faldet og virksomheden vurderer, at det er midlertidigt. Arbejdsfordeling er lovreguleret og skal bero på en aftale på den enkelte virksomhed.

Arbejdsfordeling kan indgås med afsæt i en overenskomst, hvor virksomheden kan indgå aftalen med en medarbejder-repræsentant eller den lokal fagforening (typisk Dansk Metal). Hvis virksomheden ikke har overenskomst, skal der indgås en aftale med ALLE berørte medarbejdere. De kan dog vælge at udpege en repræsentant for dem.

Skabelon til aftale om arbejdsfordeling findes nedenfor under "Sådan gør du".

Enhver virksomhed kan anvende arbejdsfordeling, hvis der indgås en aftale med medarbejderne. Følgende er mindstekrav:

- Der skal være tale om en hel gren/afdeling af en virksomhed. Det kan fx. være alle mekanikere. Lærlinge kan dog ikke sendes på fordeling.

- Arbejdstiden skal nedsættes på én af følgende måder:

  • Mindst 2 hele dage pr. uge.
  • 1 uges arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
  • 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
  • 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 2 ugers ledighed

- Arbejdsfordelingen skal anmeldes til jobcentret i den kommune, hvor virksomheden er beliggende. Normalt skal anmeldelse ske 7 dage forud for 1. dag på fordeling, men denne frist er suspenderet under Corona-krisen, så anmeldelse og ikrafttræden kan ske med 1 dags varsel. For anmeldelsesblanketter se nedenfor under "sådan gør du".

- Arbejdsfordelingen kan ikke uden godkendelse vare længere end 13 uger indenfor 12 måneder. 

- Under arbejdsfordeling forpligter arbejdsgiver sig til IKKE at opsige de berørte medarbejdere som følge af arbejdsmangel. 

- Viser der sig under en arbejdsfordeling et akut, kortvarigt - og uforudset - behov for mer-arbejde, dvs. behov for at indkalde en del af de medarbejdere, der er på fordeling, afbrydes fordelingen som udgangspunkt ikke. Det er a-kassen, der foretager vurderingen af, om der er tale om kortvarigt og uforudset mer-arbejde.

- Arbejdsgiver skal normalt betale 1. og 2. G-dage ved første hjemsendelse af hver medarbejder. Aktuelt er pligten til at betale G-dage dog suspenderet frem til den 18. marts 2021.  

Enhver arbejdsfordeling, der ikke strækker sig over mere end 13 uger indenfor 12 måneder skal ikke godkendes, men blot anmeldes.

De berørte medarbejdere kan herefter blive berettiget til supplerende dagpenge i de perioder, hvor de ikke går på arbejde. Det er derfor vigtigt, at medarbejderne sørger for at melde sig ledige. Medarbejderne vil være forpligtet til at følge jobcentrets (og a-kassens) anvisninger under ledighedsperioder, ligesom de vil være forpligtet til at takke ja til alternative jobtilbud på ordinære vilkår. 

Medarbejdere, der ikke er medlemmer af a-kassen, har opbrugt deres dagpengeret eller af andre årsager ikke har ret til dagpenge, har som udgangspunkt heller ikke ret til supplerende dagpenge under arbejdsfordeling. Vi anbefaler, at alle medarbejdere selv kontakter deres a-kasse for en afklaring heraf.  

En arbejdsfordeling kan som udgangspunkt anmeldes til en hvilken som helst periode under 13 uger indenfor 12 måneder uden at skulle godkendes. Ønskes en længere periode, skal det Regionale Arbejdsmarkeds Råd ansøges herom.

Vi anbefaler, at andre muligheder, herunder opsigelse eller hjemsendelse, undersøges nærmere, hvis virksomheden vurderer, at arbejdsfordeling er nødvendig i en periode på over 13 uger. 

Som udgangspunkt nej - i hvert fald ikke under Industriens Overenskomst eller under HK. Har du ikke overenskomst, så kan du derimod godt aftale en arbejdsfordeling med dine funktionærer - husk dog, at de skal udføre det samme arbejde.

Som altafgørende udgangspunkt nej, for en lærling har ikke et almindeligt ansættelsesforhold og kan derfor ikke opsiges. Derudover er der et uddannelsesansvar, der skal iagttages

Hvis medarbejderne - enten via overenskomst eller ved direkte aftale - accepterer at indgå i en arbejdsfordeling som alternativ til at der bliver udstedt opsigelser, skal der ikke varsles selvstændigt. 

Hvis en medarbejder derimod har en klausul i sin ansættelseskontrakt om, at han ikke kan indgå i en arbejdsfordeling, så skal en sådan varsles med medarbejderens almindelige opsigelsesvarsel - hvis; selvsagt; medarbejderen ikke solidarisk går med på en kollektiv aftale i virksomheden. 

Allerede opsagte medarbejdere kan ikke indgå i arbejdsfordeling. Hvis medarbejderen er ansat i den del af virksomheden, der sendes på fordeling, vil han derfor fortsat skulle arbejde sine sædvanlige timer og være "blindt" fordelt. Det betyder, at han fortsat skal modtage sin fulde løn men samtidig skal indgå i fordelingen - også med hjemmeperioder - med fuld løn.

Ja, der kan de godt - både i perioder, hvor der udføres arbejde, og i perioder, hvor medarbejderen er på dagpenge. Medarbejderen skal blot huske at orientere a-kassen herom. Tilsvarende kan virksomheden holde kollektivt lukket i arbejdsfordelingsperioden. 

Nej, det kan du ikke. Derfor er det rigtig vigtigt, at man overvejer nøje, hvordan netop din virksomhed kommer bedst igennem Corona-krisen.

klik her (skal sendes til jobcentret)

klik her (skal sendes til jobcentret)

+
Omkostningskompensation - AFSLUTTET/FORÆLDET

Opdateret: tir 23/11/2021 11:48

Ordningen gælder på tværs af brancher. Betingelser for at kunne søge er, at det forventede fald i omsætningen overstiger mindst 30 % - dog 35 % ved tvangslukning - og de faste omkostninger skal være på mindst 4.000 kr. pr. måned.

Du kan få kompensation for en andel af dine faste udgifter, herunder fx husleje, renteudgifter og kontraktbundne udgifter (fx leasing) samt afskrivninger. Afdrag på lån er ikke en omfattet post.

Alle virksomheder kan foreløbigt søge i perioden 9. december 2020 til restriktionerne ophører (foreløbigt 30. april 2021). Omsætningen skal være faldet mindst 30 % i perioden. Hjælpepakken er foreløbigt forventet forlænget til den 30. juni 2021. 

Ansøgningsperioder er som følger:

9. december 2020-28. februar 2021 - ansøgningsfrist den 15. juni 2021

1. marts 2021-30. april 2021 - ansøgningsfrist den 31. august 2021.

Ansøgningen foretages via virk.dk

Under "det praktiske" kan du finde vejledning til ansøgningsprocessen.

Der bliver ikke tale om en "først til mølle" ansøgningsproces, så alle virksomheder der opfylder kriterierne skal nok få lejlighed til at søge om refusion efter denne hjælpepakke.

Hvis du har en omsætningsnedgang på mindst 30 % som følge af en restriktion i perioden, så kan du som alternativ til at beregne dine faste omkostninger præcist og benytte revisorbistand, vælge at ansøge om at få 50 % af dine faste, stedbundne, omkostninger dækket. Denne mulighed kaldes light-model. 

Du søger om light-modellen på samme måde som ved almindelig ansøgning.

Du kan få kompensation for en andel af dine faste udgifter, herunder fx husleje, renteudgifter og kontraktbundne udgifter (fx leasing). Andelen af faste udgifter afhænger af din forventede nedgang i omsætningen - der er indført en omfattende trappemodel for kompensationen:

  • Nedgang 30 %: Kompensation 40 %
  • Nedgang 35-75 %: Kompensation 45- 85 %
  • Nedgang 80-100%: Kompensation 90 %
  • Er omsætningsnedgangen 100 % pga. lukning, ydes 100 % kompensation.

Desuden kan du få støtte til 80 % af dine udgifter til revisorpåtegning, hvis din ansøgning imødekommes (med maksimum).

Ja, kompensationen er skattepligtig og vil indgå i virksomhedens indkomst.

Nej, det behøver han ikke - har omkostningerne ikke ændret sig, kan du genbruge erklæringen.

Ja, de forskellige kompensationsordninger supplerer hinanden. Du kan benytte ordningerne samtidigt, så længe du søger om kompensation til forskellige omkostninger. Du kan dermed ikke få dækket de samme omkostninger fra flere forskellige ordninger.

Så vil du skulle betale kompensationsbeløbet tilbage. Hvis virksomheden bevidst undlader relevante oplysninger, eksempelvis ordrer, kan det føre til fuldstændigt bortfald af kompensationen.

Du kan ske efterregulering af kompensationen, så den svarer til det faktiske omsætningstab når det er endelig klarlagt.

Nej; Der bliver ikke tale om en "først til mølle" ansøgningsproces, så alle virksomheder der opfylder kriterierne skal nok få lejlighed til at søge om refusion efter denne hjælpepakke.

Ansøgningsfristen er 15. april 2021 for perioden frem til 17. januar 2021.

Senest den 31. oktober 2021 skal du indsende en opgørelse over den faktiske omsætning samt virksomhedens faktiske faste omkostninger i kompensationsperioden. 

Hvis det herved viser sig, at der ikke har været grundlag for den faktiske udbetalte refusion - enten i op- eller nedadgående retning - så vil der ske en regulering.  

Ja, hvis du ikke modtager kompensation for mere end 60 mio. kr. Skal du have mere end 60 mio. kr. må du ikke betale udbytte i hverken 2020 eller 2021. 

Din virksomhedens ansøgning om kompensation skal ledsages af en erklæring fra en uafhængig godkendt revisor. I den forbindelse skal du også oplyse navn, e-mail og CVR-nr. på din uafhængige godkendt revisor.

Du skal ansøge om kompensation for din virksomhed med dit NemID medarbejdersignatur. Dvs. din revisor eller andre kan ikke søge for dig, men din revisor skal efterfølgende uploade sin erklæring før din ansøgning kan behandles.

For at din virksomhed kan få kompensation skal din ansøgning indeholde følgende informationer om din virksomhed

  • En aftale med den godkendte revisor, der har påtegnet dine oplysninger – dog hvis du tidligere har fået udbetalt kompensation for perioden med startdato den 9. juli, skal revisor som udgangspunkt alene opdatere erklæringen om den realiserede omsætning i ny referenceperiode

  • Dokumentation for,  at du er omfattet af restriktioner

  • Forventet omsætning i den periode, du søger kompensation for

  • Tidligere omsætning for den referenceperiode, som virksomhedens omsætning sammenlignes med

  • Dokumentation for de faste omkostninger i referenceperioden

  • En beregning af de forventede faste omkostninger i kompensationsperioden

  • Navn, e-mail og CVR-nummer på din uafhængige godkendte revisor.Hvad er en "godkendt revisor"?

Betegnelsen “godkendt revisor” dækker over statsautoriserede revisorer og registrerede revisorer. Revisor skal være uafhængig af virksomheden og ikke må ikke være involveret i beslutningstagningen.

Erhvervsstyrelsen udsender primo april 2021 digitale breve til de virksomheder, der har modtaget kompenstion for faste omkostninger i perioden 9. marts 2020 til 8. juni hhv. juli 2020. Har du modtaget er sådant brev kan du nu foretage slutafregning for denne periode. Til brug herfor skal du finde:

  • Råbalance for virksomhedens faktiske omsætning, der er datoafgrænset kompensationsperioden

  • Opgørelse over virksomhedens resultat , hvis virksomheden havde underskud i 2019

  • Dokumentation for de faktiske faste omkostninger, herunder en kontospecifikation

Fristen for indberetning til slutafregning for perioden er 31. maj 2021. 

Hvis du har modtaget kompensation til dækning af dine faste omkostninger, kan der være flere årsager til, at du skal tilbagebetale den kompensation, som du har fået udbetalt, herunder hvis det  har vist sig, at  nedgangen i din omsætning blev mindre end forventet, og/eller at dine omkostninger blev mindre end forventet, skal du betale hele eller dele af kompensationen tilbage.

Erhvervsstyrelsen vil på baggrund af dine indberetninger beregne, om du har fået for lidt eller for meget i kompensation, hvorefter kompensationen kan blive efterreguleret.

Frivillig tilbagebetaling af kompensation

Hvis du frivilligt vælger at tilbagebetale kompensationsbeløbet, skal du selv fastlægge det beløb, som du tilbagebetaler. Hvis du frivilligt vælger at tilbagebetale dele af kompensationsbeløbet, vil sagsbehandlingen af din kompensation først endeligt blive afsluttet, når der er foretaget en efterregulering baseret på din virksomheds resultat.

 

Hvis du frivilligt vælger at tilbagebetale hele kompensationsbeløbet, vil Erhvervsstyrelsen ved modtagelsen af kompensationsbeløbet anse sagen for afsluttet. Der vil ikke blive foretaget yderligere sagsbehandling. Såfremt der fremkommer informationer, som ansporer til yderligere kontrol, kan sagen genåbnes og pålægges revision. Det vil for kompensationsordningen for faste omkostninger være muligt at foretage frivillig tilbagebetaling.

 

Den pålagte udgift til revisorerklæring på op til 16.000 kroner eksklusive moms, skal ikke tilbagebetales, selvom virksomheden ønsker at tilbagebetale hele eller dele af den modtagne kompensation.

Blanket til fuld tilbagebetaling:

Blanket til delvis tilbagebetaling:

Vejledning om frivillig tilbagebetalig:

+
Omsætningskompensation - AFSLUTTET/FORÆLDET

Opdateret: tir 23/11/2021 11:48

Ordningen gælder for virksomhedsejere, der ejer mindst 25 % af virksomheden og arbejder deri, der oplever et fald på mindst 30% i omsætningen som skyldes Corona epidemien, og som ikke har mere end 25 fuldtidsansatte. Alle betingelser skal være opfyldt.

Både selskaber og personligt drevne virksomheder vil være omfattet af ordningen.

Hvis din personlige indkomst som selvstændig overstiger 800.000 kr. i 2020 er du ikke berettiget til kompensation. Har du allerede ansøgt, vil du skulle betale beløbet tilbage. Dette gælder også, selvom den personlige indkomst kun overstiger 800.000 kr. med ganske få kroner. 

For at være omfattet er det yderligere en betingelse, at virksomhedens omsætning er mindst 10.000 om måneden. Fra den 9. december 2020 og frem sænkes omsætningskravet til 8.000 kr. om måneden for at kunne anvende ordningen. 

Virksomheder, der opfylder ovenstående betingelser, kan få kompenseret op til 90% af omsætningstabet (100 % hvis du har været tvangslukket uden omsætning). Du kan dog maksimalt få kr. 23.000 om måneden. Fra den 9. december 2020 udgør kompensationen:

30.000 kr. hvis arbejdsgiver ikke har ansatte.

33.000 kr. hvis arbejdsgiver har mindst én fuldtidsansat. 

Hvis den selvstændige har en medarbejdende ægtefælle, der væsentligt har deltaget i driften før den 9. marts 2020, kan der også opnås en kompensatino til denne - dog er medarbejdende ægtefæller IKKE omfattet af forhøjelsen, gældende fra den 9. december 2020. Kompensationsbeløbet for en medarbejdende ægtefælle er derfor fortsat "kun" 23.000 kr. 

BEMÆRK: Det er en betingelse for den forøgede kompensation, at arbejdsgiver på tro og love erklærer, at der fra den 1. februar 2021 ikke udtages mere end 23.000 kr. om måneden i den periode, hvor forhøjelsen er gældende. I beløbet indgår løn, udbytte, hævninger til privat forbrug og andre personalegoder, der indberettes til SKAT.

Der kan pt. søges for perioden 1. marts til 30. april 2021 - med reference-periode samme tidspunkt 2020. P.t. forventes ordningen at følge restriktionerne, dog ikke længere end til den 30. juni 2021.  

Ansøgningsperioder er som følger:

9. december 2020-28. februar 2021 - ansøgningsfrist den 15. juni 2021

1. marts 2021-30. april 2021 - ansøgningsfrist den 31. august 2021.

Der kan ansøges på dette link via virk.dk

Under "det praktiske" kan du finde en guide til ansøgningen.

Udganspunktet er, at du skal opgøre din omsætning på baggrund af samme periode i 2019/2020. Udgangspunktet er, at du i hele perioden fra 1. september 2020 til 31. januar 2021 skal foretage et skøn baseret på den faktiske omsætning i samme periode for 2019/2020 - og søge for den periode. Oplever du derfor kun omsætningsnedgang i få uger, er det tvivlsomt, om du i hele perioden vil have en gennemsnitlig omsætningsnedgang på 30 %. 

Du kan foretage dit skøn baseret på dine budgetter, men budgetterne indgår ikke i den efterfølgende dokumentation. 

Ordningens formål skal holdes for øje. Formålet er at danne et sikkerhedsnet for de virksomhedsejere, der har deres primære indtægtskilde fra virksomheden, og hvor denne forsvinder/formindskes midlertidigt som følge af den aktuelle Corona-krise. 

Det er ikke udelukket, at der kan foretages en konkret vurdering, eksempelvis hvis reference-perioden fra 2019 ikke er til stede eller var meget lav som følge af opstart eller lignende. Under alle omstændigheder vil kompensationen ikke kunne overstige maksimumsummerne. 

Erhvervsstyrelsen har specificeret, at de 23.000 kr. - som er maksimum-grænsen for, hvor meget, du som ejer må udtage efter 1. februar 2021, hvis du søger den forhøjede kompensation - dækker over alle beløb, der er overføres mellem virksomehden og dig som ejer, herunder 

  • lønninger
  • udbytte
  • hævninger til privatforbrug
  • personalegoder, som skal indberettes til skattevæsenet.

Dette gælder også, hvis du anvender den samme konto som både privat- og erhvervskonto. I de 23.000 kr. indgår ikke AM-bidrag og evt. indbetaling til privat pension. Du kan altså tage mere end 23.000 kr. ud af virksomheden, hvis det dækker AM-bidrag eller privat pension.

Hvis du har lånt virksomheden et beløb til likviditet il perioden 9. december 2020 og den 24. februar 2021, må du gerne efterfølgende trække dette beløb ud af virksomheden igen. Det tæller altså ikke med i de 23.000 kr.

Beløbet vil blive udbetalt til virksomheden - dvs. den nem-konto, der tilhører virksomheden - som et skattepligtigt tilskud. Derved kan beløbet faktisk indgå i en "redningspakke" til virksomheden fremfor direkte at blive udbetalt til virksomhedsejeren. 

Antallet af ansatte er fortryk i ansøgningen, men dette tal viser kun det antal ansatte, du havde noteret i cvr-registeret pr. årsskiftet. Tallet kan rettes. Tallet skal opgøres på baggrund af årsværk - 1924 timer om året eller 37 timer om ugen. Hvis du retter antallet vil du blive bedt om at dokumentere ændringen, og du må forvente, at der bliver en forlænget sagsbehandlingstid. 

Nej. Alle, der opfylder betingelserne, har krav på kompensation.

Ja, du kan godt kombinere ordninger, men du kan ikke få den samme omkostning dækket to gange. Så du vil eksempelvis ikke kunne kombinere omsætningskompensation og sygedagengerefusion for selvstændige, hvis du er sygemeldt i perioden.

Der kan som udgangspunkt kun ansøges om omsætningskompensation én gang pr. virksomhedsejer. Ejer du flere virksomheder, vil du altså kun kunne søge lønkompensation i den ene.

Du kan søge om kompensation, når du ejer mindst 25% af virksomheden og arbejder i virksomheden. Den samlede kompensation for virksomheden kan dog ikke overstige det samlede forventede omsætningstab.

Ja; det kan du - du skal opfylde de øvrige krav i ordningen, herunder til en gennemsnitlig omsætning på 10.000 kr. (8.000 kr. efter 9. december 2020) - men gør du det; så kan du. 

Ved ansøgningen vil du skulle begrunde, at omsætningstabet er forårsaget af Corona-krisen. Ved indgivelsen af ansøgningen vil du på tro- og love skulle bekræfte de afgivne oplysninger, herunder at du ikke selv er skyld i omsætningsnedgangen.

Som udgangspunkt er der ikke krav om revisorbistand i forbindelse med selve ansøgningen. Men du kan risikere at virksomheden efterfølgende tages ud til kontrol, og i den forbindelse kan du blive pålagt at anvende revisorbistand fra en uafhængig godkendt revisor. Betegnelsen “godkendt revisor” dækker over statsautoriserede revisorer og registrerede revisorer. Revisor skal være uafhængig af virksomheden og ikke må ikke være involveret i beslutningstagningen

Når der iværksættes en efterfølgende kontrol, vil det først og fremmest være den faktiske omsætningsnedgang, der vurderes. Dette vil ske på baggrund af den indberettede moms for den ansøgte periode sammenholdt med tilsvarende indretning for samme periode i 2019.

Ja - i takt med, at restriktionerne forlænges, forlænges støtteordningerne også og med dem, de respektive frister for ansøgning. 

Klik her - Enkeltsmandsvirksomheder

Klik her - Selskaber

Hvis du har modtaget kompensation som selvstændig med CVR-nr., kan der være flere årsager til, at du skal tilbagebetale den kompensation, som du har fået udbetalt:

  • Hvis det  viser sig, at din omsætning ikke, som forventet, er faldet med 30 % i den ansøgte kompensationsperiode, skal du betale støtten tilbage.
  • Hvis du som selvstændig opnår en samlet personlig indkomst på over 800.000 kr. i 2020. Den kompensation, som du har fået udbetalt, tæller med i din samlede personlige indkomst. 
  • Hvis du har fået straksudbetalt din kompensation, og det ved den efterfølgende kontrol viser sig, at der fx manglede informationer eller var fejl i den dokumentation, du har indsendt, skal du betale støtten tilbage.

I forbindelse med efterkontrol, vil der være behov for at få en revisorgennemgang. Denne gennemgang skal betales af virksomheden.

Virksomheder, der ikke har fået mere end 250.000 kr. i støtte ialt under omsætningskompensationen kan få dækket på til 80 % af denne udgift, dog højst 8.000 kr. Retten til denne dækning bortfalder, hvis virksomheden tiltales for og bliver dømt for misbrug af kompensationsordningen. 

Frivillig tilbagebetaling af kompensation for selvstændig med CVR-nummer

Hvis du vælger frivilligt at tilbagebetale den kompensation, du har modtaget fra Erhvervsstyrelsen, skal du selv fastlægge det beløb, som du tilbagebetaler. Uanset om du vælger at tilbagebetale hele eller dele af den kompensation, du har modtaget fra Erhvervsstyrelsen, vil din kompensationssag først endeligt blive afsluttet, når der er sket en efterkontrol af din virksomheds resultat.

Hent blanket til frivillig indbetaling:

Vejledning om frivillig indbetaling:

+
Sygedagpengerefusion - selvstændige AFSLUTTET / FORÆLDET

Opdateret: tir 1/3/2022 07:36

Selvstændige kan søge sygedagpenge fra første fraværsdag, når fraværet skyldes Coronarelateret sygdom. Karantæne/selvisolation sidestilles med sygdom, og er dermed omfattet af ordningen. Hvis du har en rimelig grund til at mistænke du er smittet, og af den grund holder dig væk fra arbejdspladsen af hensyn til sig selv, eller faren for at smitte andre, sidestilles det med coronarelateret sygdom, og kan derfor også være omfattet af ordningen.

Der kan søges om sygedagpenge fra 1. fraværsdag. Ved andet sygdomsbetinget fravær, som ikke er Coronarelateret, kan der først søges sygedagpenge fra 14. fraværsdag.

Ordningen træder i kraft den 23. november 2021, og gælder frem til den 28. februar 2022.

 Ansøgningsmuligheden er ikke åbnet og der afventes nærmere om ansøgningsprocessen. 

Ja. Ansøgningen forventes at skulle indleveres senest tre uger efter første fraværsdag.

Du kan søge refusion, hvis du selv er smittet eller hvis du er nødsaget til at gå i selvisolation efter myndighedernes vejledning som følge af, at du er nær kontakt. 

Du er "nær kontakt", hvis du har været i nærheden af en smittet person i en af følgende perioder: 

  • Smittet person med symptomer: Fra 48 timer før personens symptomer startede og indtil 48 timer efter, at personens symptomer stoppede. 
  • Smittet person uden symptomer: Fra 48 timer før personen fik taget testen til 7 dage efter.

Hvis du har været tæt på en smittet person i en af de ovennævnte perioder, er du en nær kontakt, hvis du samtidig opfylder mindst et af følgende kriterier (opdateret den 21. december 2021, hvor personkredsen for nære kontakter blev kraftigt indskrænket):

  • Du bor sammen med en smittet person,
  • Du er kæreste/har samkvem med en smittet person.
  • Du har overnattet hos/med en smittet person.

Hvis en medarbejder er nær kontakt, så er anbefalingerne som følger (fra 21. december 2021):

Hvis vedkommende er tidligere smittet indenfor de seneste 12 uger (uden symptomer): Ingen isolation eller test.

Hvis vedkommende er vaccineret med 3. vaccine (uden symptomer): Ingen isolation, anbefaling om PCR-test på 4. dag og evt. kviktest på 6. dag.

Alle andre: Selvisolation anbefales samt PCR-test på 4. dag samt kviktest på 6. sygedag. Isolationen kan afbrydes ved negativt svar på PCR-test. 

VIGTIGT: Der er tale om anbefalinger, og en nær kontakt-medarbejder kan altså IKKE kræve at gå i selvisolation. Det er dig, som arbejdsgiver, der skal træffe valget om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt. Hvis du sender medarbejderen hjem, så skal medarbejderen have sin sædvanlige løn.

Fraværet forventes at skulle anmeldes via papirblanket NR104C, som du finder på KL’s hjemmeside.

Fraværet skal anmeldes til kommunen senest 3 uger efter 1. fraværsdag. 

Vær opmærksom på, at der som følge af hjemsendte kommunale medarbejdere kan være længere sagsbehandlingstid af din sag.

+
Sygedagpengerefusion - ansatte AFSLUTTET / FORÆLDET

Opdateret: tir 1/3/2022 07:35

Virksomheder, der ellers skulle betale dagpenge i arbejdsgiverperioden på de første 30 dage af en medarbejders sygdom, kan søge om dagpengerefusion på Covid-19-ramte medarbejdere. Ordningen gælder KUN for Cororarelateret sygdomsfravær.

Medarbejdere i selvisolation sidestilles ikke længere med sygdom, og er derfor ikke omfattet af ordningen. Det skyldes, at der ikke længere er en generelt anbefaling om isolation ved nærkontakt.

Der stilles ikke krav om lægeerklæring, men medarbejderen kan afkræves en "tro og love erklæring".

Arbejdsgiver kan søge dagpengerefusion første fraværsdag. Refusionen består af dagpengesatsen. 

Ordningen er trådt i kraft, og gælder sygdom fra og med 23. november 2021 og foreløbigt til 28. februar 2022.

Ansøgning skal indgives via Nemrefusion - men der er ikke åbnet for ansøgninger endnu.

 

Sektionen udbygges løbende. Kontakt sekretariatet hvis du har spørgmål om sygedagpengerefusion for Coronarelateret sygdom, som du ikke kan finde svar på.

Du kan søge refusion, hvis medarbejderen selv er smittet eller hvis medarbejderen er nødsaget til at gå i selvisolation efter påbud fra myndighederne. Bemærk, at der ikke længere er en generel anbefaling/(påbud) om selvisolation ved nærkontakt.

Du er "nær kontakt", hvis du har været i nærheden af en smittet person i en af følgende perioder: 

  • Smittet person med symptomer: Fra 48 timer før personens symptomer startede og indtil 48 timer efter, at personens symptomer stoppede. 
  • Smittet person uden symptomer: Fra 48 timer før personen fik taget testen til 7 dage efter.

Hvis du har været tæt på en smittet person i en af de ovennævnte perioder, er du en nær kontakt, hvis du samtidig opfylder mindst et af følgende kriterier (opdateret den 21. december 2021, hvor personkredsen for nære kontakter blev kraftigt indskrænket):

  • Du bor sammen med en smittet person,
  • Du er kæreste/har samkvem med en smittet person.
  • Du har overnattet hos/med en smittet person.

Der er ikke længere en generel anbefaling om selvisolation ved nærkontakt. Det anbefales dog, at medarbejderen lader sig teste 3 døgn efter den smittedes testtidspunkt.

VIGTIGT: En nær kontakt-medarbejder kan altså IKKE kræve at gå i selvisolation. Det er dig, som arbejdsgiver, der skal træffe valget om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt. Hvis du sender medarbejderen hjem, så skal medarbejderen have sin sædvanlige løn.

Se vejledning her:

+
Likviditetshjælpepakke - AFSLUTTET/FORÆLDET

Opdateret: tir 23/11/2021 11:48

For at afhjælpe likviditetsvanskeligheder er der vedtaget en mulighed for, at SMV'er kan få et A-skattelån og et momslån. 

Nyt (10/5-2021): A-skattelån kan ydes for indberettet A-skat (herunder AM-bidrag) for april 2021. Ansøgningsfristen er den 7. juni 2021. Lånet skal tilbagebetales senest den 1. februar 2023.   

A-skattelånet, der kan ydes for afregningsperioderne august og december 2020, kan søges i perioden 3. februar til 31. marts 2021. Disse to måneder skal belånes samtidig; der kan altså ikke vælges kun at søge august-betalingen. 

Derudover kan opnås A-skattelån for januar 2021 (ansøgningsperiode: 8. marts til 8. april 2021) og for september 2020 og februar 2021 (ansøgningsperiode: 9. april til 7. maj 2021).

Alle virksomheder, der er berettiget til at søge lånet, har fået brev herom i e-boks. 

Tilbagebetalingsfristerne kommer løbende fra 1. november 2021 til 1. juni 2022. 

Det er vigtigt at være opmærksom på, at lånet KUN kan ydes, hvis der er indberettet til tiden.

Lånet er rentefrit, men hvis der er pålagt renter fra skattekontoen (fra ordinær betalings-tid til lånets bevilling), vil dette beløb skulle betales - og vil altså ikke være en del af lånet. 

Momslånet, der kan ydes for enten 1. og 2. halvår 2020 (for virksomheder, der har halv-årsmoms), eller for 3. og 4. kvartal 2020 (for virksomheder, der har kvartals-moms), kan søges i perioden 17. marts 2021 til 14. april 2021. 

Tilbagebetalingsfrist er fastsat til 1. februar 2022

Det er kun muligt at søge om et lån, der dækker begge afregningsperioder (hhv. 1. og 2. halvår eller 3. og 4. kvartal). Du kan derfor ikke søge om et lån kun for den ene periode. 

For at kunne få et af ovenstående lån, er det vigtigt, at du har indberettet korrekt til de respektive frister. Uden korrekt indberetning er der INGEN mulighed for at søge lånet.

Hvis du har udeståender med SKAT, skal disse bringes i orden forud for lånets ansøgning. Eksempelvis vil en foreløbig ansættelse skulle ændres til korrekt indberetning.

Efterfølgende manglende korrekt indberetning vil medføre, at lånene forfalder til straksbetaling. 

  • at det kan være muligt at få et lån alligevel. Den manglende betaling vil blive konverteret til et rentefrit lån, men lånet vil gå til at dække det skyldige beløb - og derfor bliver lånet ikke udbetalt.
  • at der løber renter på betalingen, frem til et evt. lån bevilges.
  • at der muligvis vil blive rykket for betalingen, og at der i den forbindelse bliver lagt et rykkergebyr på.
  • at et evt. lån ikke kommer til at omfatte disse renter og gebyrer. Renter og gebyrer skal virksomheden derfor selv betale, for ellers vil disse overgå til inddrivelse.
  • at det ikke er alle virksomheder, der kan blive godkendt til et lån (fx virksomheder under konkursbehandling, rekonstruktionsbehandling, likvidation eller tvangsopløsning). Det betyder, at hvis virksomheden ikke betaler, vil den manglende betaling overgå til inddrivelse.

 

+
Lønkompensation - Forlængelse til 15. februar 2022

Opdateret: man 24/1/2022 07:23

Lønkompensation er en støtteordning til virksomheder, der er så hårdt ramt af de aktuelle corona-restriktioner, at det kan ses på bundlinjen. 

Virksomheder der står over for at skulle afskedige medarbejdere, kan som alternativ hertil anvende lønkompensationshjælpepakken. Det er en betingelse, at hjemsendelsen omfatter mindst 30% af det samlede antal medarbejdere eller mindst 50 medarbejdere i alt. Indehaveren selv tæller ikke med.

Det er et krav, at behovet for hjemsendelse udspringer af restriktionerne; der må altså ikke bare være tale om almindelig arbejdsnedgang eller lignende. 

Der kan søges om lønkompensation af 75% af lønomkostningen for funktionærer (højest 30.000 kr.) og 90 % af lønomkostningen for timelønnede (højest 30.000 kr.)

Kompensationsordningen løber fra den 10. december 2021 til den 15. februar 2022.

Ansøgningsfristerne følger udløb af kompensationsperioderne og forlænges i takt hermed.  

Medarbejderen skal ikke direkte bidrage med ferie, men der vil blive fradraget 3 dage i kompensationen, henset til, at ordningen gælder hen over jul og nytår. Allerede aftalt ferie forventes dog afholdt som aftalt. 

- Medarbejderen skal ikke direkte bidrage med ferie, men der vil blive fradraget 3 dage i kompensationen, henset til, at ordningen gælder hen over jul og nytår. 

For at en medarbejder kan hjemsendes med kompensation, skal han være ansat inden den 10. december 2021. Det er tilsvarende kun medarbejdere ansatte før dette tidspunkt, der tælles med i opgørelse. 

- Nej. kompensationsordningen er en ydelse til arbejdsgiver, og er uafhængig af medarbejdernes eventuelle A-kassemedlemsskaber. Tilsvarende er det uden betydning, om arbejdsgiver har overenskomst.

- Ja; ordningen kræver, at du overvejer at opsige mindst 30 % af dine medarbejdere – uanset hvor mange medarbejdere, du har.

Ordningen kræver altså IKKE, at du mindst har 50 medarbejdere.

Opgørelsen sker med udgangspunkt i antal ansatte (CPR numre), og ikke i antal samlede årsværk. I øvrigt vil feltet være forudfyldt på ansøgningskemaet, med de oplysninger CVR registret er i besiddelse af pr. 1. januar 2021. Hvis der er sket afskedigelser eller ansættelser siden 1. januar, vil der være behov for at rette det forudfyldte tal manuelt.

Udbetalingen nedsættes forholdsmæssigt, hvis medarbejderen er ansat på deltid. Grænsen for en deltidsansat på 20 timer vil således være ca. 16.000 kr.

Nej; det behøver du ikke – men det giver bedst mening at anmelde så mange medarbejdere, som muligt fra starten. Hvis du senere får behov for at indkalde en eller flere medarbejdere, så må du gerne det. I givet fald vil du skulle tilbagebetale lønkompensation for den periode, hvor den eller de arbejdende medarbejdere, har arbejdet.

Som ordningen er udformet kan det godt lade sig gøre. Men der er ikke meget fleksibilitet, og det kræver derfor lidt planlægning fra virksomhedens side.

Sådan gør du; Det er stadig et krav, at der alene udfyldes én ansøgning pr. medarbejder. Ansøgningen skal angive den fulde sammenhængende periode, som der søges om kompensation for. Fleksibiliteten består i, at det allerede ved ansøgningen er muligt at oplyse et antal dage, hvor virksomheden forventer at få behov for at indkalde medarbejderen på arbejde. Der er ikke nærmere restriktioner forbundet med denne mulighed for at indkalde medarbejdere et antal dage. Så hvis du eksempelvis for medarbejder X og Y ansøger om kompensation for de næste 30 arbejdsdage, og samtidigt meddeler, at du får behov for at indkalde dem 15 dage hver, vil du efterfølgende kunne rotere dem i en 50/50 ordning. Tilsvarende hvis du for tre medarbejdere X Y og Z ansøger om kompensation for de næste 30 dage, og indkalder dem hver i sær 10 dage.

Bemærk, der kan som udgangspunkt kun søges én gang pr. medarbejder, så det kræver lidt planlægning og omtanke fra virksomhedens side. Du skal samtidigt være opmærksom på, at det fortsat er et krav, at mindst 30% af medarbejderne gennemsnitligt er hjemsendt over perioden. Dagene beregnes forholdsmæssigt baseret på kalenderdagene i måneden og ikke arbejdsdage.

Der ydes naturligvis ikke kompensation for de dage, hvor medarbejderen er indkaldt på arbejde.

Ja, det kan han godt. Ordningen er ikke afhængig af, om medarbejderen er syg eller ej, men om alternativet til hjemsendelse med løn er at medarbejderen ville være blevet afskediget/hjemsendt.

Medarbejderen kan derfor godt omfattes af ordningen selvom han/hun er syg. Der kan ikke udbetales lønkompensation og sygedagpenge samtidigt.

Medarbejderen skal sygmelde og raskmelde dig på sædvanlig vis, men er fortsat omfattet af ordningen.

Virksomhedens lønkompensation nedsættes med sygedagpengerefusionen.

Ja, det må du gerne. Du skal dog have en klar aftale med medarbejderen herom, der skal medsendes ved ansøgningen. Det skyldes, at lønkompensationen som udgangspunkt beregnes af den gennemsnitlige løn for de seneste tre måneder forud for hjemsendelsen (eller 12 måneder - afhængig af, hvad der er mest retvisende).  

Du skal være særligt opmærksom på, at du kun kan påtvinge medarbejderen en lønregulering i nedadgående retning, hvis det sker med medarbejderens individuelle opsigelsesvarsel. Det vil sige, at reguleringen først får virkning, når dette varsel er udløbet, og vil medarbejderen ikke acceptere det, kan han anse sig som opsagt ved udløbet af varslet. I så fald vil medarbejderen være afskediget, og så kan kompensationsordningen slet ikke bruges, da den jo ikke må anvendes samtidigt med afskedigelser.

Så forudsætningen for en forudgående lønnedsættelse er derfor, at det enten sker efter gensidig aftale, eller at medarbejderen accepterer at fortsætte i stillingen på de nye vilkår efter udløbet af det individuelle opsigelsesvarsel.

Husk også, at hvis du sætter medarbejderen ned i løn, så skal medarbejderen ikke bidrage med feriedage. 

Ja; det kan du godt. Hvis en medarbejder holder ferie, kan du dog ikke indkalde ham med én dags varsel, som du ellers vil kunne med hjemsendte medarbejdere under lønkompensation.

Nej. Lønkompensationen er betinget af, at virksomheden fravælger eksisterende muligheder for hjemsendelse af medarbejdere uden løn.

- Når grundlaget for hjemsendelsen, det vil sige arbejdsmangel, ikke længere er til stede, skal medarbejderen genindkaldes.

Ja, lærlinge er også omfattet;  Lærlinge skal dog i videst muligt omfang blive på virksomheden, og der er således primært tale om en "teknisk" hjemsendelse.

Hvis der ikke er nogen uddannelsesansvar tilbagep på virksomheden, skal lærlingen dog hjemsendes.

Hjemsendelse kan have betydning for uddannelsesaftalen afslutning, herunder kan læreforholdet blive forlænget, hvis det bliver nødvendigt som følge af hjemsendelsen.

Det kan få betydning for lærlingens aftaleperiode, men det beror på det enkelte uddannelsesforhold.

Ja; flexjobbere indgår også i ordningen.

- Du har mulighed for at fastsætte én, sammenhængende periode for hver af de medarbejdere, du forventer at hjemsende. Det er således ikke et krav, at der indrapporteres samme periode for alle berørte medarbejdere.

Hvis du allerede ved ansøgningstidspunkt ved, at du får behov for medarbejderen inden for hjemsendelsesperioden, kan du ved ansøgningstidspunkt angive, hvor mange dage du planlægger at genindkalde medarbejderen i perioden. Kompensationsbeløbet vil blive beregnet på baggrund af den angivne periode, ekskl. de dage, som du har angivet, at du forventer at genindkalde medarbejderen.

Hvis der opstår særlige behov – eksempelvis hvis du modtager nye ordrer, som du ikke forventede – kan du tilbagekalde de hjemsendte medarbejdere til arbejdet i en periode. I den efterfølgende kontrol skal du tilbagebetale lønkompensation for den periode, hvor de pågældende medarbejdere var tilbagekaldt på arbejde.

Vær opmærksom på, at genindkaldelse skal beregnes som et forholdsmæssigt tal - antallet af dage, der skal trækkes fra er herefter antallet af kalenderdage i måneden delt med antal arbejdsdage, du søger for ganget med det antal faktiske dage, du har gjort brug af medarbejderen. 

Når du ansøger, skal du angive følgende i ansøgningen:

  1. Andel af medarbejdere, der skal hjemsendes (mindst 30 % eller min. 50 medarbejdere).
  2. CPR-nummer, løn og beskæftigelsesgrad (er medarbejder fuldtids- eller deltidsansat) per medarbejder.
  3. Periode, der ønskes kompensation for, samt begrundelse herfor, fx arbejdsmangel.
  4. Tro- og love erklæring fra ledelsen på, at oplysningerne er korrekte.

På den anden side af coronavirus/covid-19-krisen skal der indsendes dokumentation for, at ordningen blev udnyttet.

Det betyder, at virksomheden, når kompensationsperioden er udløbet, skal dokumentere, at den har hjemsendt de berørte medarbejdere i den angivne periode. Såfremt du har en faglig repræsentant ansat, skal der i dokumentationen indgå en bekræftelse fra denne på, at medarbejderne har været hjemsendt uden arbejde. 

Dokumentationen skal ske med revisorbistand.

I forbindelse med hasteloven om lønkompensation har Erhvervsministeriet udsendt en uddybende bekendtgørelse. Det fremgår her, at virksomheder, der har modtaget lønkompensation, senest seks måneder efter udløbet af perioden, skal indsende dokumentation for:

  • Opgørelse af antal og dokumentation for hjemsendelse
  • Opgørelse af den faktiske hjemsendelsesperiode, herunder eventuelle afbrydelsesperioder
  • at virksomheden var forpligtet til at betale løn i perioden (ansættelseskontrakt)
  • at virksomheden ikke har modtaget anden kompensation for lønudgiften for den samme periode
  • at virksomheden ikke har foretaget økonomisk begrundende afskedigelser i den periode, hvor der er udbetalt lønkompensation.

Herudover skal virksomheden på forlangende udlevere oplysninger til Erhvervsstyrelsen med henblik på efterfølgende kontrol af den udbetalte kompensation. Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt i forbindelse med kontrollen pålægge en virksomhed at anvende revisorbistand. Kontrollen kan medføre krav om tilbagebetaling, men for så vidt også føre til efterbetaling af kompensation, hvis det viser sig, at virksomheden har fået for lidt.

Udgangspunktet er, at kompensationsordningen skal være et alternativ til opsigelse – og derfor er svaret, at der ikke må foretages økonomisk betingede opsigelser i kompensationsperiodenj. Men det er op til arbejdsgiver at vurdere, hvor mange medarbejdere, der skal omfattes af hjemsendelsen, og derfor kan antallet af berørte medarbejdere reguleres op og ned i takt med den aktuelle arbejdsmangel på arbejdspladsen.

Nej. Det er alene afskedigelser begrundet i virksomhedens økonomisk forhold,  der er omfattet af forbuddet mod samtidig anvendelse af hjælpepakken.

Indehaverene er ikke omfattet af ordningen, og skal heller ikke tælles med ved opgørelsen af de 30%

Ægtefællen er omfattet af ordningen hvis han/hun er ansat på linje med øvrige medarbejdere. Hvis han eller hun derimod indgår i virksomheden som medhjælpende ægtefælle, så indgår han/hun ikke i ordningen. For en medhjælpende ægtefælle kan der derimod sæges omsætningskompensation. Se nærmere herom andetsteds på siden.

Nej. Alle der opfylder betingelserne, har krav på kompensation efter ordningen. Ansøgninger behandles og udbetales hurtigst muligt efter modtagelse. I starten må der forventes et vist pres på systemet.

Hvis du har modtaget kompensation til dækning af lønudgifter til hjemsendte medarbejdere, kan der være flere årsager til, at du skal tilbagebetale den kompensation, som du har fået udbetalt:

  • Hvis du fx i en periode genindkalder medarbejdere på arbejde, skal du tilbagebetale kompensation for de (hele) dage, medarbejderne er kaldt tilbage på arbejde. 

  • Hvis du har fået straksudbetalt din kompensation, og det ved den efterfølgende kontrol viser sig, at der fx manglede informationer eller var fejl i den dokumentation, du har indsendt, skal du betale kompensationen tilbage.

  • Hvis du har undtaget dage i hjemsendelsesperioden og ikke taget højde for at medregne weekender mv., vil det udbetalte kompensationsbeløb ligeledes være for højt, og du vil skulle betale noget af beløbet tilbage. 

  • Hvis antallet af hjemsendte medarbejdere ikke har svaret til minimum 30 % eller mere end 50 ansatte, kan du risikere at skulle tilbagebetale hele eller dele af beløbet.

Frister for tilbagebetaling af lønkompensation

Erhvervsstyrelsen fremsender i 2022 information til e-boks om, hvordan du skal forhold dig omkring kontrollen for hjemsendelse. 

Der vil komme en frist for indsendelse af dokumentation. Der er ikke åbnet for indberetning af tal.

Du kan til enhver tid også vælge at tilbagebetale et beløb frivilligt. Det kan du gøre via forskellige blanketter, som du finder her: (Scroll ned til drop-down-menuen med de forskellige pakker)

Hvis du ved, at du kommer til at skulle tilbagebetale et beløb, så kan du med fordel foretage tilbagebetalingen frivilligt, så tidligt som muligt for at undgå en forrentning.