En ny testmetode fra EU til måling af bilers brændstofforbrug giver et mere korrekt brændstofforbrug. Men uden en lovændring vil overgangen til den nye testmetode føre til væsentlige og utilsigtede stigninger i registrerings- og ejerafgiften. Et nyt lovforslag fra skatteminister Karsten Lauritzen skal forhindre, at regningen ender hos forbrugerne.
Regeringen sætter nu ind for at sikre, at registrerings- og ejerafgiften på nye danske biler ikke stiger. Baggrunden for tiltaget er en ny testmetode fra EU til måling af bilers brændstofforbrug – den såkaldte WLTP. Den nye metode giver forbrugerne et mere retvisende billede af, hvor langt en bil reelt kører på en liter benzin.
Med den nye testmetode måles brændstofforbruget i gennemsnit 21 pct. højere end med den hidtidige metode – den såkaldte NEDC. Den nye målemetode af brændstofforbruget ventes at medføre en stigning i registreringsafgiften på i gennemsnit 7.000 – 9.000 kr. Dertil kommer en stigning i ejerafgiften. Det ønsker regeringen at forhindre med en lovændring.
- Det er jo glædeligt, at bilkøberne nu får et mere retvisende billede af, hvor langt deres nye bil kører på literen. Men danskerne skal naturligvis ikke ende med en ekstraregning, fordi EU implementerer nogle nye regler. Derfor har vi også haft en tæt dialog med bilbranchen om en fornuftig løsning, som sikrer en smidig overgang til den nye model, skaber ro på bilmarkedet og fortsat giver danskerne billigere biler, udtaler skatteminister Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse.
Da regeringen sammen med Dansk Folkeparti sidste år indgik Aftale om Omlægning af bilafgifterne var et af kriterierne for den nye, lavere registreringsafgift bl.a. bilens brændstofforbrug. Aftalen baserede sig på den hidtidige testmetode, da det var forventningen, at tilpasningen af bilafgifterne til den nye metode først skulle ske i 2020.
Skatteministeriet og bilbranchen er dog siden blevet opmærksomme på behovet for en hurtigere tilpasning af bilafgifterne på grund af den nye testmetode. Allerede i foråret 2018 forventes de første biler på markedet, hvor brændstofforbruget er målt udelukkende med den nye WLTP-metode.
Derfor har regeringen den 2. maj fremsat et lovforslag, som betyder, at der i udregningen af registreringsafgift på nye biler bliver brugt en omregningsfaktor på 21 pct. På den måde sikres det, at registreringsafgiften i gennemsnit fastsættes på samme niveau som i dag. Dermed forventes de nye regler kun i begrænset omfang at slå igennem i registrerings- og ejerafgiften. Ændringen i udregningen træder i kraft, når lovforslaget er vedtaget.