
Dansk Bilbrancheråds samarbejdspartner, Topdanmark, ændrer indkøbsstrategi på skadesområdet og vil etablere det de selv kalder et Auto Netværk. Formålet med netværket er at barbere det nuværende antal skadesreparatører ned fra 3000 til ca. 300, naturligvis med det formål at kunne handle billigere ind.
Skadesbranchen har tidligere oplevet forsikringsselskaber på samme måde har skåret ned på antallet af skadesreparatører, men Topdanmark oplyser, at hvis ”hr. og fru Jensen” insisterer på at få skaden udbedret på deres vante værksted, vil det stadig kunne lade sig gøre, men at Topdanmark vil gøre sit til, at deres (Topdanmarks kunder) i så stort et omfang som muligt, vil vælge et Auto Netværks Værksted.
I Dansk Bilbrancheråd har vi kraftigt anmodet og henstillet til, at Topdanmark bibeholder et reelt frit værkstedsvalg.
En del af strategien er at barbere de reparatører fra, som ikke har plads og muligheder for at tilbyde en lav reparationspris mod et stort volumen af skader. I det materiale der er sendt ud til reparatørerne beskrives det, hvordan frasorteringen af reparatører skal foregå i 3 trin fra uge 43 til frem til februar 2021. Topdanmarks ændrede indkøbsstrategi betyder, at kunderne vil blive henvist til Auto Netværkets reparatører for ja, næsten enhver pris.
Og ja, det handler om pris
Har man som reparatør mulighed for at modtage et større antal skader mod at skulle levere arbejdet til en lavere pris, så vil det formentlig være optimalt at hoppe med på toget. Når antallet af reparatører skal skæres ned fra 3000 til ca. 300, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig, at konkurrencen om kunderne bliver hård, og hård betyder i denne sammenhæng lave priser på skades-arbejde. I Dansk Bilbrancheråd har vi INTET mod konkurrence, vi kan kun hylde så meget konkurrence som muligt, men vi har dog den holdning, at det er bilejeren, der bestemmer over sin bil. Den har han både købt og betalt, tillige med alt for dyre bilforsikringer (stort set uden konkurrence), så må det også være fair, at bilejeren fortsat har mulighed for selv at bestemme, hvor bilen skal repareres. I Dansk Bilbrancheråd har vi erfaring med, at de fleste bilejere helst vil benytte det værksted, de plejer at komme på når bulen skal rettes ud.
Lover ofte mere end de kan holde
Reparatørerne skal passe på og sikre sig, at de tal de bliver præsenteret for i udbudsprocessen holder. I skadesbranchen er det almindeligt kendt, at forsikringsselskaberne lover mere en de kan holde, og at deres statistikker kun er tal på papir, tal der er svære at forholde sig til i den virkelige verden, og tal, de ALDRIG har dokumenteret.
Opfordre til at man bruger tid på at sætte sig ind i tingene og husk at få det hele med
Dansk Bilbrancheråd kan kun opfordre til, at man som reparatør sætter sig godt ind i det lokale marked. Reparatørerne skal huske, at de investeringer de løbende fortager i forhold til udstyr uddannelse og andre fataliteter skal med ind i deres beregninger. Det er vigtigt, at man som reparatør kan redegøre for det, som skal give den timepris, man som reparatør har beregnet til at være den rigtige.
For yderligere spørgsmål kontakt direktør Erik S. Rasmussen på telefon 40 41 43 99